Fostul secretar de stat în cadrul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), George Turtoi, actualmente șef al DG Advisory, a declarat că în ceea ce privește fondurile FEGA și FEADR, țara noastră are un punctaj în plus pe factorii de risc, când se aleg tranzacțiile la nivelul Comisiei Europene (CE), menționând totodată că „nu am fost imaculați în programul trecut” (PNDR 2007-2013), pentru că acolo s-au încercat anumite „lucruri” pe zona de servicii agricole.
Nu de puține ori, atât fosta, cât și actuala conducere a MADR s-a plâns atât oficial, cât și off-the-record cu privire la duritatea auditurilor Curții Europene de Conturi (CEA) atât pe zona de fonduri FEGA (plăți directe), cât și pe cea FEADR (fonduri pentru dezvoltare rurală și pescuit).
Într-un interviu acordat Revistei Fermierului, Turtoi a precizat destul de plastic că, cităm: „Dacă nu este foc, nu iese fum”, explicând că în PNDR 2007-2013 s-a încercat fraudarea pe zona de servicii agricole.
„Fiind densitatea mai mare de sprijin, respectiv 70 la sută inițial, mulți agricultori și-au făcut diverse firme care să cumpere utilaje pe Măsura 312, sub pretextul că prestează servicii agricole în zonă, când de fapt ele lucrau 100% în ferma proprie, iar firma respectivă avea legături evidente cu ferma care beneficia de acele utilaje”, făcând astfel referire inclusiv la zona de condiții artificiale, o altă problemă pe care actualul ministru al Agriculturii, Achim Irimescu, o blamează. „Pe zona de non-agricol, într-adevăr, poate s-au reziliat proiecte de circa 100 și ceva de milioane de euro”.
În plus, el a vorbit de tendințele actuale de finanțare prin programele de dezvoltare rurală ale statelor membre, Turtoi punând accentul pe faptul că europenii vor mai mult plăți directe (bunăstare), decât investiții.
El a arătat cu degetul către zona de agromediu unde din 250 de milioane de euro interes din partea fermierilor, abia 16 milioane de euro au fost plătite, în condițiile în care mulți potențiali beneficiari s-au răzgândit. Acest fapt a dus la dezangajarea a mai bine de 180 de milioane de euro, adică aproape un sfert din totalul banilor care nu au fost absorbiți de România prin PNDR.
Absorbţia fondurilor europene reprezintă o mare problemă în condiţiile în care România riscă să dezangajeze un miliard de euro pe dezvoltare rurală şi aproape 40% din fondurile pentru pescuit, declara la mijlocul lunii noiembrie 2015, Achim Irimescu, ministrul pe atunci propus pentru portofoliul Agriculturii, la audierile din Comisiile de specialitate din Parlament.
Revista Fermierului: Care este trendul actual? Plățile directe și prin FEADR sau investiții în agricultură și dezvoltare rurală?
George Turtoi: Statele cu vechime mai mare în Uniunea Europeană (UE) s-au concentrat foarte mult cu alocările pe măsurile care prespun plăți directe (n.r. - plăți pe bunăstarea animalelor). Și asta pentru că prin plățile directe, aportul de capital este relativ ușor de obținut de către beneficiari și plătit de către instituții, fără riscuri foarte mari, așa cum se întâmplă în cazul proiectelor pe fonduri de dezvoltare rurală. În acest caz, știm prea bine că, o dată, durata de cheltuire a banilor pe un proiect este foarte mare și, în al doilea rând, ai și toate regulile privind eligibilitatea, selecția, partea de achiziție și la sfârșit și zona de autorizare plăți și de lucrări. Așa, prin aportul de capital, relativ direct, beneficiarul își poate face investiții din acest capital, fără să mai stea să urmărească toate etapele unui proiect.
Sunt doar câteva state în Europa care mai merg pe zona de investiții. Într-adevăr, pe zona de investiții un beneficiar poate face o investiție mai importantă, chiar și de 1-2 milioane de euro. Așa, când primește subvenție, trebuie să aștepte câțiva ani de zile să se acumuleze acea subvenție ca și capital, astfel încât să poată să facă investiții și, de asemenea, ar presupune și o parte de creditare din partea băncilor, garantând cu acel capital pe care el trebuie să-l primească.
Și pe PNDR-ul trecut, noi am încercat la sfârșit de program să realocăm sume pe măsurile cu plăți directe, ca un debușeu pentru partea de absorbție, dar având în vedere programul trecut și faptul că am sesizat că acesta este lucrul cel mai facil pentru a reuși să atingi partea de absorbție, atunci ar trebui chiar în perioada actuală, din timp, să fie luate aceste măsuri.
La început, când am negociat PNDR-ul, Comisia Europeană (CE) era puțin refractară la zona aceasta de bunăstare. Ei, acum, după ce s-a văzut că s-au trecut și ultimele audituri, s-au refăcut formulele și s-au recalculat pierderile pe care le au beneficiarii pentru respectă măsurile de bunăstare, atunci s-ar putea negocia cu Comisia foarte bine o nouă măsură de bunăstare cu toate aceste reglaje realizate.
R.F.: Acum există o măsură de bunăstare în PNDR 2014-2020? Dacă nu, de ce nu a fost activată?
G.T.: În PNDR-ul nou nu există măsura de bunăstare activată. Există însă în Regulament și poate fi activată. De ce nu s-a întâmplat asta până acum? CE a fost refractară la activarea ei. Nu au trimis nimic scris, dar din discuțiile pe care le-am avut cu reprezentanții săi, nu era oportun. Noi am încercat pe ultima sută de metri din PNDR 2007-2013, am făcut sesiune pe partea de bunăstare pentru a-i introduce în sistem pe toți cei care avuseseră ferme dezvoltate în cadrul programului. Pentru cei care le finalizaseră, a mai fost o sesiune în 2014, spre final, când am mai primit în sistem ultima serie de beneficiari.
R.F.: Are nevoie fermierul român de plata pe bunăstare la animale?
G.T.: Măsura de bunăstare, așa cum este ea stabilită în Regulament, este o măsură voluntară (n.r. - Regulamentul delegat [UE] NR. 807/2014 AL Comisiei din 11 martie 2014 de completare a Regulamentului [UE] nr. 1305/2013 al Parlamentului European și al Consiliului privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală [FEADR] și de introducere a unor dispoziții tranzitorii). Nu este o măsură obligatorie și nu este una care să prevadă subvenții. Atunci când un producător se angajează se respecte anumite condiții superioare pentru bunăstarea animalelor, are niște pierderi de venit pentru respectarea condițiilor privind densitatea, lumina, apa asigurată și, prin urmare, se calculează o pierdere la veniturile pe care ar trebui să le încaseze, datorită respectării acestor condiții.
R.F.: Se compensează până la urmă în integralitate pierderea de venit cu această plată pe bunăstare?
G.T.: Eu zic că se compensează, pentru că așa a fost calculată. Sunt niște formule de calcul prin care exact asta se urmărește: care ar fi pierderea pe care o are beneficiarul, respectând acele condiții de bunăstare a animalelor.
Achim Irimescu: „Absorbţia fondurilor europene reprezintă o mare problemă în condiţiile în care România riscă să dezangajeze 1 miliard de euro pe dezvoltare rurală şi aproape 40% din fondurile pentru pescuit”
Revista Fermierului: De ce ministrul Agriculturii, Achim Irimescu, a adus în discuție în ultimul timp, atât de mult, dezangajările de fonduri pe zona de agricultură și dezvoltare rurală? Se vorbește de sume de peste 800 de milioane de euro (mai exact, un miliard de euro, dezangajări). Care au fost motivele pentru care nu s-au absorbit aceste sume?
George Turtoi: Știm foarte bine care au fost cauzele; în principal externe. Acestea au apărut la final de program. În principal, problema majoră a fost lipsa de cofinanțare și faptul că beneficiarii au renunțat la proiecte pentru că nu mai aveau partea lor de numerar, de cofinanțare. Mai bine de 95% din cazuri, din cauza aceasta s-au dezangajat fondurile FEADR. Asta a fost principala problemă.
R.F.: Este o chestie care a ținut de mangementul guvernamental defectuos al programului?
G.T.: Nu neapărat. Sunt mult mai mulți factori care au fost implicați. A fost criza financiară care a apărut și a afectat fluxurile de numerar ale beneficiarilor: - de când ai depus un proiect și până când ai vrut să te apuci de implementat ți s-au modificat indicatorii economici. Tocmai de aceea am pus la punct și un alt sistem de selecție, pentru a nu mai aștepta luni sau chiar și un an de zile până la primirea confirmării că proiectul a fost selectat. Aceasta a fost logica schimbării sistemului, să se facă evaluarea cât mai repede, iar beneficiarul să primească notificarea cât mai repede, astfel încât indicatorii lui economici să nu fie modificați, cei de la depunere față de cei de la momentul aprobării proiectului.
O a doua cauză a fost problema de reorientare a procedurilor de risc ale băncilor, după ce s-a întâmplat cu alte tipuri de credite. S-a revizuit procedura de analiză a riscurilor și, prin urmare, foarte mulți beneficiari nu s-au mai încadrat pe zona de credite. În același timp, a mai fost și problema aceea cu scrisorile de confort care au fost date inclusiv pentru start-up-uri care, ulterior, nu au mai fost considerate bancabile.
Un alt fenomen care a determinat dezangajarea, un fenomen care a ținut de factori relativ externi a fost plata pentru agromediu și plata pentru bunăstare. Plata pentru agromediu, de la estimările de peste 250 de milioane de euro s-a ajuns la 80 de milioane de euro ca și solicitări. În același timp, din această sumă a fost plătit foarte puțin (circa 16 milioane euro).
R.F.: De ce nu s-au mai depus cereri în valoare de 250 de milioane de lei?
G.T.: Modificându-se Politica Agricolă Comună (PAC), s-au modificat condițiile pentru partea de agromediu. De aceea, beneficiarul a putut opta să-și încheie mai devreme angajamentul față de cei cinci ani pe care îi avea „legați”. A avut practic posibilitatea să renunțe la angajamentul vechi pentru a-și deschide un nou angajament anul acesta. Din cele 250 de milioane de euro, unii beneficiari au dorit să continue angajamentul doar 80 de milioane de euro. Și aici, din cele 80 de milioane de euro, doar 16 milioane au fost plătite (doar pe agromediu). Restul au renunțat, urmând să depună anul acesta.
R.F.: Pe zona de bunăstare ce s-a întâmplat? Dar cu restul de dezangajări?
G.T.: Pe zona de bunăstare a apărut probleme cu anumite pachete, în special cu cel de transport, care nu a fost plătit pentru că a stat suspendat, având în vedere auditul Comisiei. În rest, partea cealaltă cu rezilierile de proiecte, problemele au fost din cauza lipsei confinanțării.
În momentul în care am decis să plec de la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), aveam maximum posibil estimat ca dezangajări de 800 de milioane de euro. În ce privește cealaltă zonă, cea cu corecțiile, acestea se află în diferite stadii. Corecțiile sunt propuse, iar de la propunere și până la finalizarea negocierii cu Comisia Europeană este cale lungă. De foarte multe ori chiar s-au retras corecțiile propuse sau s-au diminuat substanțial; a rămas doar 10% din suma pe care a considerat-o CE ca și corecție. Mai sunt corecții care sunt în curs de negociere care, la fel, nu sunt finalizate și mai sunt și cele certe, corecțiile pentru care s-a finalizat și partea de discuții bilaterale cu CE și s-a finalizat și partea de conciliere la organismul abilitat.
R.F.: Organismul de conciliere?
G.T.: Da. Organismul de conciliere intervine atunci când un stat membru nu este de acord cu deciziile luate în urma bilateralelor cu CE. Mai exact cu corecțiile rămase final ca propunere de către CE se duce la acest organism de conciliere care conciliază între CE și statul membru.
R.F.: După o întrebare adresată direct comisarului european pentru Agricultură, Phil Hogan, cu privire la problemele pe care România le întâmpină în anumite situații de condiții artificiale depistate la proiectele PNDR, prin vocea lui Roger Waite, purtător de cuvânt DG AGRI, acesta a menționat că totul depinde de contextul specific al proiectului, fapt pentru care competența în rezolvarea problemelor este a statului membru, în acest caz a României! Cum comentați?
G.T.: În Regulamentul amintit anterior apare un singur articol legat de condițiile artificiale, articol pe care îl poate interpreta și într-un sens, și în altul oricine. Ideea este să nu creezi un avantaj suplimentar celui care încearcă să creeze aceste condiții sau care crează aceste condiții. Avantaj suplimentar însemna că pe zona de selecție sau intensitatea sprijinului, dacă cineva anume a creat condiții artificiale, ar trebui să i se diminueze punctajul, respectiv intensitatea sprijinului. Doar dacă face condiții artificiale pe zona de eligibilitate, atunci ar fi proiectul neeligibil și nu în toate cazurile, ci doar în trei situații: punctaj, intensitate sprijin și eligibilitate. Doar când afectează eligibilitatea, proiectul este dat jos, în rest, în celelalte două cazuri, ar trebui diminuată intensitatea. Mai există o situație în care condițiile artificiale se identifică în timpul implementării proiectului pentru că, nedesfășurând activitate, în ceea ce-l privește pe un anume beneficiar, nu ai cum să-ți dai seama în toate situațiile, de la început, că vrea să facă vreo condiție sau alta. Ulterior, abia când începe să funcționeze, găsești legăturile pe care le are și faptul că el, de fapt, funcționează ca un interpus al altei societăți.
Pe zona de punctaj, în timpul derulării proiectului vezi că, de fapt, un anume beneficiar nu ar fi avut nevoie de o anume activitate pe care a băgat-o în proiect doar să obțină punctaj. Nici nu o face sau poate a achiziționat doar utilajele fără să desfășoare acea activitate. În acest context punctajul este diminuat, comparativ cu acea activitate care a fost punctată. Dacă se încadrează sub linie și n-ar fi trebuit să fie selectat, atunci poate, într-adevăr, și proiectul să fie reziliat. Altfel, dacă s-ar fi menținut peste linie, n-ar avea de ce să se rezilieze.
R.F.: De ce a spus totuși Hogan că totul depinde de contextul specific al proiectului, fapt pentru care competența în rezolvarea problemelor este a statului membru, în acest caz a României?
G.T.: Criteriile de eligibilitate și de selecție diferă între programele de finanțare ale statelor. CE nu ar avea cum să facă un ghid în care să prindă toate spețele de condiții artificiale pentru că nu are cum să ia toate condițiile de eligibilitate de la toate măsurile, toate criteriile de selecție de la toate măsurile și toate intensitățile de sprijin de la toate măsurile din toate programele de dezvoltare ale tuturor statelor, adică de la peste 160 de programe.
De aceea, eu cred că u spus că rămâne la latitudinea statului, că în funcție de condițiile din programul lui de dezvoltare își poate defini mai clar și intra în detalii ce anume se poate crea ca și condiții artificiale, care ar fi indicatorii pentru a depista acele condiții și ce anume specificații din program sunt sau pot fi încălcate prin condițiile artificiale.
R.F.: Pe lângă dezangajări, autoritățile de la București se plâng și de auditurile dure ale Bruxelles-ului pe zona de fonduri FEGA și FEADR. Cum comentați mesajul transmis de același Phil Hogan: „Există unele aspecte istorice financiare delicate în ceea ce privește subiectele aduse în atenția mea (...). Lucrăm cu autoritățile din România să încercăm să îmbunătățim sistemele și să vedem cum putem debloca unele sume de bani care sunt imobilizate în acest moment din cauza investigațiilor care au loc”?
G.T.: Dacă nu este foc, nu iese fum. Nu putem spune că am fost imaculați în programul trecut, pentru că acolo s-au încercat anumite „lucruri” pe zona de non-agricol, că acolo a fost fenomenul, acolo s-a manifestat, pe zona de servicii agricole. Fiind densitatea mai mare de sprijin, respectiv 70 la sută inițial, mulți agricultori și-au făcut diverse firme care să cumpere utilaje pe Măsura 312, sub pretextul că prestează servicii agricole în zonă, când de fapt ele lucrau 100% în ferma proprie, iar firma respectivă avea legături evidente cu ferma care beneficia de acele utilaje.
Pe zona de non-agricol, într-adevăr, poate s-au reziliat proiecte de circa 100 și ceva de milioane de euro, bani care au fost realocați. A fost timp de când s-au reziliat aceste proiecte pe Măsura 312. Nu acolo a fost problema dezangajării de la final. În același timp, corecția pe care a lăsat-o CE la final, după toate negocierile, de la inițial – blocarea programului și corecții pe întreg programul, s-a ajuns la 26 de milioane de euro ca și corecție, după doi ani de zile de discuții, negocieri, zbatere și revizuiri în cadrul programului. Sumele reziliate ca și contracte au fost realocate, deci nu acesta a fost fenomenul principal. Și alocarea măsurii de non-agricol era foarte mică în comparație cu celelalte. Fenomenul rezilierilor din cauza lipsei de co-finanțare care a afectat partea de absorbție a fost în principal de pe Măsurile 121 și 123, proiectele mari, nu cele de pe Măsura 312 unde erau proiecte de 200.000 de euro, maximum. Că n-au accesat toți 200.000 de euro. Acolo a apărut fenomenul dezangajării.
R.F.: Ați afirmat următorul lucru: „Dacă nu este foc, nu iese fum”. Înseamnă că am avut ceva probleme, nu?
G.T.: Nu trebuie să ascundem faptul că noi și bulgarii reprezentăm un risc, avem un punctaj în plus pe factorii de risc, când se aleg tranzacțiile la nivelul CE. Asta nu este ceva nou. Orice eșantionare pe orice procedură se face pe baza unor factori de risc (și cele ale AFIR, și cele ale APIA). Așa se fac și la CE eșantioanele, inclusiv la Curtea Europeană de Audit (CEA). Factorii de risc în cauză reprezintă valoarea tranzacției (suma plătită efectiv pe o anumită tranșă), partea de risc cum avem noi la CEA riscul de stat „nematurizat”, nu aceasta este exprimarea corectă, dar știu sigur că avem un punctaj pentru că suntem state noi.
De-a lungul timpului au fost audituri care au identificat cât de mici erori, dar mai tot timpul s-au identificat erori. Fiind o cursivitate în identificarea de erori, s-a stabilit și partea de risc. Cu timpul, noi am cam eliminat erorile. Ultimile audituri au ieșit destul de bine și, atunci, sper ca în viitorul cât de apropiat să nu se mai scoreze pentru România aceste riscuri.
R.F.: Ce s-a găsit cel mai des în urma acestor audituri?
G.T.: Pe zona de beneficiari publici, partea de derulare a procedurii de achiziție a fost găsită cu erori. Pe zona de beneficiari privați, tot zona de achiziții. A mai fost și partea aceasta cu condițiile artificiale pe măsura de non-agricol. Și pe plăți directe au fost probleme, în special din cauza documentelor pe care beneficiarii de subvenții le aveau pentru utilizarea terenului și, în același timp, și la unii dintre ei pentru nerespectarea anumitor condiții, cum a fost la agricultură ecologică. Aici, spre exemplu, la un anume fermier s-au descoperit în depozitele sale îngrășăminte chimice interzise pe zona de agricultură ecologică.
R.F.: Ați făcut pasul către consultanța privată. Sunteți șeful DG Advisory. Despre ce este vorba?
G.T.: În urma experienței de peste 10 ani de zile în fonduri europene, am intrat în zona aceasta privată de consultanță. Vorbim de consultanță în business, în managementul tehnic și financiar al investițiilor, pe partea de proiecte de țară, de dezvoltare de către anumiți investitori serioși care vor să facă producție și să și o lase în România. Lucrez inclusiv pe partea de fonduri europene, atât pe agricultură, cât și pe partea regională sau de mediu. În același timp, la USAMV, mă ocup de partea de proiecte sociale, de formare, de consiliere.
R.F.:: Ce faceți mai exact în cadrul USAMV?
G.T.: Aici sunt director al centrului de formare și consiliere în agricultură. Firma de consultanță se numește DG Advisory.
R.F.: De ce ar trebui un potențial beneficiar de fonduri europene în agricultură și dezvoltare rurală să apeleze la un consultant privat și dacă ar trebui să facă o selecție a ofertelor de astfel de servicii?
G.T.: Este o aviditate a unor consultanți pentru a încasa bani cât de repede de la potențialii beneficiari. Din această cauză, aici au apărut două probleme: prima – au făcut toată partea de consultanță pentru accesarea de fonduri și, ulterior, n-au mai făcut zona de implementare a proiectului și a rămas beneficiarul cu proiectul aprobat, dar mai departe, în zona de implementare, au început să apară probleme din cauză că acest consultant nu s-a mai ținut de ceea ce a scris în proiect. În același timp, tot din această cauză, au fost și acele proiecte copy-paste sau proiectele făcute „pe genunchi”, doar pentru a depune repede un proiect. Un al doilea fenomen care a apărut, pentru a reuși să conctracteze un potențial beneficiar, consultantul, indiferent că potențialul beneficiar era sau nu eligibil sau indiferent că beneficiarul strângea sau nu punctaj, îl învăța să facă anumite artificii (aici a apărut zona de condiții artificiale) numai ca să depună proiectul, să ia sprijinul și, ulterior, el să-și ia comisionul pe zona de consultanță. Fenomenul acesta ar trebui stârpit și împotriva acestuia ar trebui să lupte toți consultanții serioși.
R.F.: De ce este nevoie de consultanți serioși?
G.T.: De consultanți serioși este nevoie pentru că ei știu regulile europene și naționale pentru a face o dată un proiect, astfel încât să fie eligibil și fără probleme și, apoi, pentru a-l gestiona, astfel încât să se implementeze corect planul de afaceri și investiția pe care și-o propune prin proiect potențialul beneficiar.